cheeping ترکیه انتقال کارگران کردستان ارتش ترکیه

cheeping: ترکیه انتقال کارگران کردستان ارتش ترکیه بین الملل عراق ترکیه

گت بلاگز وب‌گردی آیا بن سلمان بعد از نشستن بر تخت پادشاهی، به جنگ وهابیت می‌رود؟ ، ۶ تفاوت ولیعهد تازه عربستان با علمای وهابی

با زیاد کردن قدرت بن سلمان، شاهد تغییرات کالبدی در جامعه عربستان علیه محافظه‌کاران وهابی خواهیم بود. هنوز معلوم نیست در این صورت، تصویر العمل طبیعی بدنه جام

آیا بن سلمان بعد از نشستن بر تخت پادشاهی، به جنگ وهابیت می‌رود؟ ، ۶ تفاوت ولیعهد تازه عربستان با علمای وهابی

به گزارش گروه وبگردی گروه تحریریه سایت جوان؛ در حالی که عمده رسانه‌های منطقه‌ای در مورد انتصاب «محمد بن سلمان» به جانشینی (ولیعهد) و تنش ایجاد شده است در روابط کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس تحلیل‌های مختلفی منتشر کرده‌اند، به نظر می‌رسد بحث «آینده وهابیت در دربار آل سعود در دوره پادشاهی بن سلمان» باید بیش‌تر مورد توجه قرار گیرد.

رفتار بن سلمان طی دو سال اخیر در همراهی کامل و الگوبرداری از محمد بن نایف، مصاحبه‌های در آمریکا و بالاخره تنش اخیر در روابط با قطر نشان می‌دهد وی نسبت به وهابیت سنتی در دربار آل سعود و مشخصا رویکرد «سلفی عجمی» نگاه انتقادی دارد؛ گرچه ظرفیت آن را جهت پی‌گیری اهداف و برنامه‌های خود به کار می‌گیرد! به عبارت دقیق‌تر، بن سلمان از طرفی تلاش می‌کند علماء درباری را از تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها دور سازد؛ و از طرف دیگر اولویت خود را برخورد با دیگر نحله‌های برجسته سلفی – مانند «اخوان المسلمین»، «سروری»، «حرکی» و… قرار داده و از ظرفیت علماء حکومتی جهت تضعیف آنان استفاده می‌کند.

در ادامه مهم‌ترین مواردی که تفاوت مشی بن سلمان با علماء دربار آل سعود را نشان می‌دهد؛ تشریح شده‌اند:

آیا بن سلمان بعد از نشستن بر تخت پادشاهی، به جنگ وهابیت می‌رود؟ ، ۶ تفاوت ولیعهد تازه عربستان با علمای وهابی

1. تفاوت محسوس در بیانیه‌های یکسان ابوظبی و ریاض با مواضعی که علماء سنتی درباری آل سعود اختیار کرده‌اند، می‌توان مشاهده کرد. علماء سنتی – مانند «خاندان آل الشیخ»، محمد العریفی و… – در ادبیات خود نسبت به «همکاری قطر با تهران»، «جریانات منحرف دینی» (کنایه از اخوان المسلمین) و «بر هم زدن وحدت خلیجی و تقابل با سرزمین حرمین» انتقاد کرده و این را مستمک حمله به قطر قرار داده‌اند. خانواده آل الشیخ هم‌چنین در بیانیه‌ای ضمن تکذیب ادعای آل ثانی در مورد نسب‌شان – که ادعا می‌کردند به محمد بن عبد الوهاب می‌رسد – ، نامگذاری مسجدی در دوحه به نام محمد بن عبد الوهاب را «نفاق» خواندند!

با این حال در بیانیه‌های یکسان ریاض و ابوظبی و مواضعی که بن سلمان و چهره‌های نزدیک به وی اختیار کرده‌اند، ادبیات دیگری حس می‌شود. آن‌ها در بیانیه‌های خود مکرراً از کلیدواژه «گروه‌های افراطی و تروریستی» استفاده می‌کنند؛ کلیدواژه‌ای که در ادبیات علماء سنتی دربار آل سعود مشاهده نمی‌شود!

2. نوک تیز حملات فعلی تیم بن سلمان در رسانه‌ها، علیه تمام گروه‌های سلفی خارج از نحله دربار آل سعود هست. در ظاهر ریاض از نظر سیاسی با «اخوان المسلمین» سر نزاع دارد؛ ولی رسانه‌های وابسته به بن سلمان و مهم‌تر از آن لیستی که تحت عنوان تروریست‌هایی که قطر از آنان پشتیبانی می‌کند نشان می‌داد، تمام طیف‌های سلفی – به استثناء درباریان – مشمول حملات بن سلمان شده‌اند.

علاوه بر اخوان، از طیف سلفی جهادی چهره‌هایی مانند «حجاج العجمی» و «عبد العزیز العطیه» از سلفی جهادی، «حاکم المطیری» و «حامد العلی» از سلفی سروریه، تقابل با «مقبل الوداعی» (یمن) و تضعیف «عدنان العرعور» (سوریه) علیرغم مخالفت آن‌ها با کشور عزیزمان ایران و تشیع در یمن و سوریه به عنوان چهره‌های مشهور سلفی، نشانه حملات دستگاه‌های وابسته به بن سلمان بوده‌اند.

با زیاد کردن قدرت بن سلمان، شاهد تغییرات کالبدی در جامعه عربستان علیه محافظه‌کاران وهابی خواهیم بود. هنوز معلوم نیست در این صورت، تصویر العمل طبیعی بدنه جام

نکته قابل توجه در حمله به همه این افراد، استفاده از کلیدواژه «افراطی» و «تروریسم» است و در این زمینه، دستگاه‌های بن سلمان هیچ محدودیت یا تخصیصی را به کار نگرفته‌اند! در نتیجه در شرایط متفاوت، شاید بتوان طیف حکومتی درباری وهابیت را نیز با همین چوب راند!

3. یکی از تغییرات محسوس در دوره زعامت ملک سلمان، حمایت از رسانه‌های لیبرال و چهره‌هایی است که به جنگ وهابیت سنتی آمده‌اند!

اوج دخالت بن سلمان جهت حمایت از لیبرال‌ها علیه جناح دینی-سنتی در دربار آل سعود، کم کردن اختیارات و قدرت «هیئت امر به معروف و نهی از منکر»، به عنوان یکی از مهم‌ترین بازوی اجرایی آل الشیخ در جامعه حجاز بود که بحث آن در این مقال نمی‌گنجد.

حتی در مقطع کنونی و در حین حمله به قطر، که در ظاهر باید همبستگی میان دو جناح لیبرال‌ها و وهابیت سنتی را زیاد کردن داد، «ولید بن طلال» (شاهزاده لیبرال) در رسانه‌های خود به خط‌شکنی‌های بی‌سابقه‌ای دست زد که انتقادات جناح سنتی را برانگیخت؛ ولی بن سلمان مانع مواجهه با آنان شد! به عنوان نمونه «عدنان ابراهیم» (روشنفکر منتقد وهابیت) شب‌های ماه مبارک رمضان در برنامه‌ تلویزیونی شبکه «روتانا» با عنوان «حقوق زنان» حاضر می‌شد و علماء آل سعود را حاملان «خشونت» و «بربریت» خواند! این تعابیر با تصویر العمل تند جناح سنتی و درخواست رسمی «عبدالعزیز آل الشیخ» (مفتی عام) جهت برخورد با وی همراه شد؛ ولی حاکمیت ریاض محدودیتی جهت وی قرار نداد!

4. ولی شاید مهم‌ترین توصیه را باید در سخنان شخص بن سلمان جست و جو کرد. او در مصاحبه با روزنامه لوموند، مهم‌ترین اولویت و نیاز کشورش را «برنامه جامع توسعه جهت مدرنیزاسیون عربستان سعودی و تبدیل آن به کشوری مشابه کشورهای توسعه‌یافته غربی» خواند. این در حالی است که دقیقا در همان هفته، مفتی عام سعودی (عبدالعزیز آل الشیخ) میل به به جوامع غربی و الگوبرداری از آنان را «غیر اخلاقی» خوانده بود «زیرا الگوبرداری از غرب یعنی ترویج اختلاط میان زنان و مردان نامحرم»

همین روزنامه، در گزارشی تحلیلی در مورد سند چشم‌انداز 2030 (مهم‌ترین پروژه تبلیغاتی بن سلمان) نوشت: «این سند را باید یک جنگ علنی دربار علیه مشایخ وهابی دانست. برنامه‌های رفاه عمومی و توسعه اقتصادی آن دقیقا در جهت عوض کردن کالبدهای سنتی و کم کردن نفوذ معنوی مشایخ وهابی است.»

آیا بن سلمان بعد از نشستن بر تخت پادشاهی، به جنگ وهابیت می‌رود؟ ، ۶ تفاوت ولیعهد تازه عربستان با علمای وهابی

بن سلمان در مصاحبه با اکونومیست اشاره‌های روشن‌تری در این مورد داشت: «برای توسعه‌یافتگی، ناچار باید تغییراتی در ذهنیت‌ها ایجاد شود. به عبارت روشن‌تر ما ناگزیریم گشودگی ذهنی (انفتاح) خود را زیاد کردن دهیم!»

5- بن سلمان چند ماه قبل ستادی در حکومت به نام «هیئت ترفیه» راه انداخت که یکی از کارها آن، برپایی کنسرت در شهرهای متفاوت عربستان بود! برگزاری کنسرت‌ در عربستان طی 25 سال اخیر سابقه نداشته؛ ولی این بار نه‌تنها اصل کنسرت موسیقی برگزار شد، بلکه ورود زنان به آن نیز آزاد بود!

بن سلمان جهت پیشگیری از مقاومت‌های عملی جناح تند مذهبی، شخصاً از این ابتکار حمایت کرد! با این حال یکی از علماء حکومتی به نام «عصام العوید» لب به انتقاد گشود! انتقاد وی از برگزاری کنسرت با تصویر العمل بسیار سخت حکومت همراه بود: «زندان بدون محاکمه!»

6. در آخر باید به روابط خاص بن سلمان با محمد بن زاید و الگو برداری وی از امارات اشاره کرد. امارات عربی متحده در دوره قدرت محمد بن زاید، به مرکز ترویج سکولاریسم عقیدتی در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تبدیل شده است است.

با زیاد کردن قدرت بن سلمان، شاهد تغییرات کالبدی در جامعه عربستان علیه محافظه‌کاران وهابی خواهیم بود. هنوز معلوم نیست در این صورت، تصویر العمل طبیعی بدنه جام

به عنوان نمونه می‌توان به انتشار کتاب «سراب» از سوی دولت در سال گذشته اشاره کرد که با تندترین ادبیات بر اسلام سیاسی تاخته و آن را مصداق انحراف از اصل دیانت و پایبندی به شریعت دانسته است! محمد بن زاید شخصا در مراسم رونمایی از این کتاب حاضر شد و وزیر فرهنگ امارات نیز اعلام کرد بخش‌هایی از این کتاب در دروس مقطع ابتدایی مدارس امارات خواهد آمد!

آیا الگوگیری بن سلمان از امارات و روابط بسیار صمیمانه وی با محمد بن زاید، نمی‌تواند در این زمینه منشأ اثرگذاری شود؟

جمع‌بندی

در مجموع می‌توان این گونه جمع‌بندی کرد که با زیاد کردن قدرت بن سلمان، شاهد تغییرات کالبدی در جامعه عربستان علیه محافظه‌کاران وهابی خواهیم بود. هنوز معلوم نیست در این صورت، تصویر العمل طبیعی بدنه جامعه عربستان چگونه خواهد بود؟ جامعه عربستان بیش‌تر به سمت نسخه‌های افراطی‌تر وهابیت مانند سلفی جهادی گرایش پیدا می‌کند یا به موازات برنامه‌های مدرنیزاسیون از بالا، شاهد عوض کردن فرهنگ عربستان سعودی و نزدیک شدن آن به فضای جامعه امارات خواهیم بود؟

آیا بن سلمان بعد از نشستن بر تخت پادشاهی، به جنگ وهابیت می‌رود؟ ، ۶ تفاوت ولیعهد تازه عربستان با علمای وهابی

پاسخ به سئوال فوق، نیازمند تحقیقات دقیق‌تر و گذشت وقت هست؛ ولی در این حد می‌توان ادعا کرد: «در دوره بن سلمان، روابط پیشین میان هسته مهم قدرت سیاسی (پادشاه و دربار) و قدرت مذهبی (وهابیت تحت زعامت «مفتی مملکت») عوض کردن چشم‌گیری خواهد داشت.»

منبع:سایت فردا

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: وهابیت | امارات | عربستان | عربستان سعودی | بن سلمان | علمای وهابی | عربستان سعودی | ولیعهد

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : topsblog